Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidlerTalisman/Pentacle/amulett

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidler
Heksepusen er moderator.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Moonstone »

Dette er et spennende område å praktisere og forske på.

Jeg har en rekke Pentacles, Talisman, og amuletter jeg bruker daglig for å tiltrekke meg energi eller for å tiltrekke spesifikke utfall eller beskyttelse.

En Pentacle er et smykke som symbolsk viser til spesifikke filosofiske begreper og ideer, som for eksempel denne:
Bilde
Som man ser så inneholder Pentagram Pentacle de 4 klassiske elementer Ild,Vann,Luft og Jord, pluss det 5 som er Eter eller Ånd.
Om bæreren av Pentaclen bruker sin Vilje og har en klar Intensjon om ballansering av Elementene, vil dette ha en effekt, om kun en psykologisk effekt eller ei.

En Amulett er symboler på Guddommer eller andre Mytologiske eller Filosofiske begreper og ideer man bruker for beskyttelse, som for eks denne:
Bilde
Horus Øye brukes av mange, Frelser-Guden Horus fra Egyptisk Mytologi blir sett på som selve "Frelser-begrepet", og ved å la hans Øye "våke over deg" på din vei kan hjelpe psykologisk og fysiske konkrete valg man faktisk tar.

En Talisman er et objekt ladet med "Magiske egenskaper" eller fungerer som et bindeledd for å tiltrekke diverse egenskaper til bæreren, som man i Theurgiens verden kaller å trekke til seg "Gudenes atributer og egenskaper", som for eksempel å gå med Måne symboler på en Mandag, som er Moonday, Månens dag, eller ha på seg en Sol på Søndag/Sunday, som er Solens dag.
Denne Talismannen er intressant, og kan brukes universelt når det gjelder å tiltrekke seg de 7 planeters energier og egenskaper:
Bilde
Stjernen er domeformet, og i midten finner man et speil som gjenspeiler stjernedomen over.
Dette danner sybolsk det gamle Hermetiske Axiom: "As above, so below"
Teoretisk sett kanaliserer den da energier fra oven til bæreren av Talismannen.
Jeg bruker denne selv, på spesielle dager tilegnet de Planeters energier og egenskaper jeg selv ønsker å "fylles med"

Jeg synes dette er intressant å eksperimentere med, og det er en måte å ha en hverdagslig nytte av, og praksis av Filosofiske/Spirituelle/okkulte ideer og prinsipper.
Antall ord: 333
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Heksepusen »

Moon det er spennende dette område.

Jeg har selv noen tallismaner som er med meg mer minder i hverdagen og noen virker bedere enn andre
Pentagrammet bruker jeg hverdag det er med hvor enn jeg går samme med bergkrystallen min. Men det finnes jo mange tallismner og slik så jo emne er spennende.
Antall ord: 55
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Moonstone »

Heksepusen skrev:Moon det er spennende dette område.

Jeg har selv noen tallismaner som er med meg mer minder i hverdagen og noen virker bedere enn andre
Pentagrammet bruker jeg hverdag det er med hvor enn jeg går samme med bergkrystallen min. Men det finnes jo mange tallismner og slik så jo emne er spennende.
Ja, alt har med korrespondanser å gjøre.
Gull for eks korresponderer med Sola, som korresponderer med Elementet Ild, og Sola korresponderer med Guder som Ares, Mars, Sol, Helios og som igjen korresponderer med selve Planeten Mars.
Ild står igjen for Vilje,handlekraft,Stolthet,ego,tapperhet, livgiving,godhet osv.
De samme prinsippene sies å finnes i alle ledd.

Månestein korresponderer med Månen, som korresponderer med Gudene Luna,Selene og med Vann-element, som er Følelser, intuisjon, drømmer, flytende osv.

Dette er Alkymi og Hermetiske/Okkulte ideer som har fantes i mange tusen år, og kan finnes som en egen Naturlov/prinsipp hos Hermetikerne: "Loven om korrespondanser"

Frimurere gjennom tidene har også brukt dette prinsippet, men mest ved hjelp av Former som de har bakt inn i arkitektur og byggverk for å tiltrekke seg ønskede energier og fysisk lage en motpart til et psykologisk begrep.
Mye av det å se i gamle Egyptiske ruiner, men også i Europa og USA, når Vestens Mysterieordner tok dette med seg i sin egen tradisjon.
Antall ord: 229
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Nephandi »

En amulet er et smykke eller annen gjenstand som er ment å ha en overnaturlig funksjon, for eksempel beskyttelse, helbredelse og så videre, det er ofte Gude symboler på dem men det trenger det ikke å være, og det er heller ikke bare for beskyttelse at amuletter er brukt. Talisman og amulet er egentlig to konsepter som er veldig nærme hverandre.
Antall ord: 61
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:En amulet er et smykke eller annen gjenstand som er ment å ha en overnaturlig funksjon, for eksempel beskyttelse, helbredelse og så videre, det er ofte Gude symboler på dem men det trenger det ikke å være, og det er heller ikke bare for beskyttelse at amuletter er brukt. Talisman og amulet er egentlig to konsepter som er veldig nærme hverandre.
Jeg vet, men jeg viste kun eksempler av de forskjellige.
Talisman og Amulett er veldig nærme hverandre i konsept, men jeg personlig liker å skille de to mer, lettere å kategorisere for bruksområder for meg da :coffe2
Antall ord: 99
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Talisman/Pentacle/amulett

Innlegg av Nephandi »

Jeg mente ikke å nitpicke, det kan være bra å skille konsepter i sin personelige praksis, jeg ville bare nevne at et slikt skille ikke egentlig finnes i ordene som blir brukt, slikt at hvis man søker etter litratur og annen informasjon om temaet så vil man kunne finne andre skiller eller ikke noe skille i det heletatt.
Antall ord: 58
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !