Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFinnmark?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Finnmark?

Innlegg av un0rmal »

Er det noen her som vet om noen plasser det spøker i finnmark?
Antall ord: 14
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Sjekk spøkeguiden, trykk på Finnmark fylke, der finner du noe.
Antall ord: 11
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

misty-gutt skrev:Sjekk spøkeguiden, trykk på Finnmark fylke, der finner du noe.
Har vært der. Husker jeg ikke helt feil så var det to haiker historier, og en annen. Men den andre skjønte jeg ikke noe av :-s
Antall ord: 41
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Åjada, det er mye action her i finnmark når det gjelder åndelig aktivitet
Antall ord: 14
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Vet om flere hus det spøker i, men det var vel mer "kjente" spøkelser du tenkte på?
Antall ord: 19
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

-Marie- skrev:Vet om flere hus det spøker i, men det var vel mer "kjente" spøkelser du tenkte på?
Hmm.. Ja, egentlig.
Antall ord: 24
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Innlegg av Minsinn »

Tja, i mitt umiddelbare nærområde går det historier om tyskertropper som spaserer gjennom hus som er bygd etter krigen, f.eks.
En haiker-historie hører med til ethvert sted med respekt for seg selv. Vi har også en slik seks km. øst for Vadsø. Kjenner til og med en som sier han fikk haikern med seg i bilen en gang, og som faktisk hadde store angst-problemer med å kjøre forbi der i lengre tider etterpå.
Sju mil østover har vi Domen, der det ble brent et par hundre hekser og trollmenn i den mørke middelalderen - det sies at det er mye leven der fortsatt den dag i dag.
På Vardøhus festning sies det at den første kommandanten går igjen - snill som et lam, men ivrig etter å holde ting som de har vært.
I ei frafløtta bygd Båtsfjord kommune finnes det et gammelt fiskebruk jeg ikke nærmer meg om jeg så hadde fått en million for å gå dit. Der er det mye f...skap som henger igjen i veggene fra gammelt av.
I Berlevåg er det to "husmødre" som ikke finner fred på den gamle internatskolen.
For å fortsette ferden vestover langs kysten: I Lebesby er det fortsatt god aktivitet i Johan Kåvens hus - også Lebesbymannen har satt sine spor etter seg der og kan fortsatt "påtreffes" enkelte steder.
I vest-fylket og på indre strøk er jeg ikke lommekjent, men mener at det var en god del historier derfra også i den serien NRK sendte for noen år siden som omhandlet nettopp dette temaet.
Dette var et lite knippe av de historiene jeg har hørt. Og underlig skulle det være om vi ikke hadde en del slike her hos oss, med tanke på både størrelse på fylke og gammel historie - og ikke minst masse overtro om hva vi har vært i stand til her hos oss. Nord var lenge det stedet djevelen bodde, mente de velmenende, dermed var det også helt naturlig at åndelivet var kjempestort her oppe. Til tross for dette har historiene våre sjelden blitt kjente utenfor fylkets grenser - antar det har noe med at "Finnmark er så langt unna" å gjøre.
Og til det siste: Det er fantastisk å bo her - det er mulig å leve normale liv her, det er bare synd at resten av verden ligger så usentralt til! (og det til og med sett i vår målestokk: 60 mil er tross alt bare rett rundt svingen...). :mozilla_cool:
Antall ord: 428
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anneee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 29 Jun 2006 18:42
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark

....

Innlegg av anneee »

Vet om en spøkelse historie fra Finnmark...

Det sies at i kløfta mellom Kautokeino og Alta, går det ei ente igjen. Hun står og haiker i veikanten, og om du ikke stopper å plukker henne opp, så sitter hun plutselig i baksetet ditt. Og etter en stund forsvinner hun.

Dette fenomenet skjer kun på vinterstid sies det. Grunnen til at hun spøker er at hun og faren en gang kjørte utfor der, og faren var skdet, og få biler kom forbi i den bitrende vinterkulden, men de som kom forbi, de plukket ikke opp enne og faren.

Dette er hva jeg har blitt fortalt, hvorvidt det er sant vet ikke jeg. Men det finnes mange historier om folk som har kjørt mellom Alta og Kautkeino, og plutselig står det ei tynt kledd jente i veikanten og haiker, og hvis de ikke plukket henne opp så de henne plutselig i speilet i baksetet....
Antall ord: 159
Live life and regret on things you've done, not the things you didn't do!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Det er visstnok en haiker i nærheten av masi (pikefossen) også...og en i strekningen Billefjord - Olderfjord. Det kryr av slike haiker historier.
Antall ord: 24
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

-Marie- skrev:Det er visstnok en haiker i nærheten av masi (pikefossen) også...og en i strekningen Billefjord - Olderfjord. Det kryr av slike haiker historier.
Ja, det er en slik her og.
Antall ord: 33
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Senest ifjor vinter hadde ei jente som gikk i paralell-klassen min sett haikeren mellom alta og masi sittende i baksetet.. hun freaka helt ut! :mozilla_surprised:
Antall ord: 27
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ikkeA4
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 02 Jun 2006 22:24
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: øst finnmark

Innlegg av ikkeA4 »

hei, ser der e fler som snakker om en haiker, har hørt om haiker ved hauksjøen ved buggefjord, og ei dame langs veien over seida fjelle, æ har kjørt disse veiene til alle døgnes tider og alle årstider.. kun en gang fikk æ mæ en liten hendelse, da skvatt æ virkelig... d va i slutten av januar, d snedde og æ kom fra kirkenes, da æ hadde passert buggefjord så æ en gammel mann me ludviksekk som gikk langs veien, å æ viste ikke helt om æ sku snu eller kjøre forbi.. da æ passerte han, snudde han sæ å smilte, for æ va fast bestemt at hvis han haika sku æ ta han me, (for som sagne sier stopper du ikke kommer han i bilen likevel)
Æ trur aldri æ har vært såå nær å pisse på mæ som da :)
siden den gang har æ ikke sett no langs veien. æ håper det va en ekte mann æ så... kem vet... men han kom ikke i bilen heldivis.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

ikkeA4 skrev:hei, ser der e fler som snakker om en haiker, har hørt om haiker ved hauksjøen ved buggefjord, og ei dame langs veien over seida fjelle, æ har kjørt disse veiene til alle døgnes tider og alle årstider.. kun en gang fikk æ mæ en liten hendelse, da skvatt æ virkelig... d va i slutten av januar, d snedde og æ kom fra kirkenes, da æ hadde passert buggefjord så æ en gammel mann me ludviksekk som gikk langs veien, å æ viste ikke helt om æ sku snu eller kjøre forbi.. da æ passerte han, snudde han sæ å smilte, for æ va fast bestemt at hvis han haika sku æ ta han me, (for som sagne sier stopper du ikke kommer han i bilen likevel)
Æ trur aldri æ har vært såå nær å pisse på mæ som da :)
siden den gang har æ ikke sett no langs veien. æ håper det va en ekte mann æ så... kem vet... men han kom ikke i bilen heldivis.
Huff. skummelt.
Jeg har hørt om hun på seida fjellet. Men har ikke hørt om noen som har møtt hun, og jeg har bott her på ene siden av fjellet en stund nå.
Antall ord: 196
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
September7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 02 Okt 2005 02:49
18

Innlegg av September7 »

Jeg merka store ting ved Stalloen (Stallogargo i Kvalsund) i sommer. Og jeg bare kjørte sakte forbi den.... Noen andre som har merka noe der??
Antall ord: 26
September7 :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Innlegg av Minsinn »

ikkeA4 skrev:hei, ser der e fler som snakker om en haiker, har hørt om haiker ved hauksjøen ved buggefjord, og ei dame langs veien over seida fjelle, æ har kjørt disse veiene til alle døgnes tider og alle årstider.. kun en gang fikk æ mæ en liten hendelse, da skvatt æ virkelig... d va i slutten av januar, d snedde og æ kom fra kirkenes, da æ hadde passert buggefjord så æ en gammel mann me ludviksekk som gikk langs veien, å æ viste ikke helt om æ sku snu eller kjøre forbi.. da æ passerte han, snudde han sæ å smilte, for æ va fast bestemt at hvis han haika sku æ ta han me, (for som sagne sier stopper du ikke kommer han i bilen likevel)
Æ trur aldri æ har vært såå nær å pisse på mæ som da :)
siden den gang har æ ikke sett no langs veien. æ håper det va en ekte mann æ så... kem vet... men han kom ikke i bilen heldivis.
Har kjørt mye den veien, og har vært veldig mye ved Hauksjøen og Bugøyfjord (flott fisketerreng!) - og på Seidafjellet (både kjørt over maaaange ganger, samt vært på fisketurer på fjellet, men aldri merket noe til disse noen av stedene.
Antall ord: 206
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links