Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderNes kirkeruiner igjen.....

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Runar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 05 Apr 2006 08:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Runar »

Runar skrev:
Kaliiha skrev:kan dere som har bilder fra kirkeruinene legge de ut? eller sende de til meg? takk på forhånd
det ligger flere bilder i denne tråen.
høyreklikk på bildet i forumet.
velg: lagre som
og så lagrer du det på din pc med det navnet du vil ha på bildene...
:mozilla_oops: :D
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Punky
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 37
Startet: 11 Apr 2006 21:36
18

Innlegg av Punky »

Interessant :)
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
profilerfx
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 27 Apr 2006 22:40
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kongsvinger

Innlegg av profilerfx »

Bor ikke langt unne Nes Kirkeruiner så skal ta meg en tur i kveld. Skal ta med EMF utstyr og ta bilder så får vi se hva vi får fram :mozilla_laughing: Resultat legges i forum
Antall ord: 38
For those that beleive, there is no need for proof, For those that don't believe, there will never be enough proof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NesKirkeRuiner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 14 Mai 2006 18:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av NesKirkeRuiner »

Jeg tror at det er noe der. som ikke vil ha oss der. I følge historien Tok Finkenhagen (presten) livet av ungen (eller unga) sine og Kona før han tok seg selv. han ligger visst ikke ved grava si, i følge myten er han visst murt inn bak alteret.
Antall ord: 52
Ikke frykt det ukjente, respekter det..

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mahaia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Mai 2006 15:43
17

Innlegg av Mahaia »

M.Mimsen skrev:Hei.

Tror ikke stedet er direkte ondt - men vi skal ikke glemme at før kirken ble bygd der for ca 3000 år siden, var stedet en offerplass. Det ble ofret til guden ULL....
Vakkert som tusen der ute. Var innom på lørdag ettermiddag - fikk tatt noen flotte bilder i høstsola!! :P
fnis ULL sokk
Antall ord: 59
jeg har kansje vakre blå øyne, evig smil. jeg har også lange lyse fletter, er altid høflig. men pass deg for øynene gløder grønt og i munnen har jeg skarpe tenner, håret er en giftig ild i og ordene er dødelige for jeg vet altid hvor jeg skal sikte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

Mahaia skrev:
M.Mimsen skrev:Hei.

Tror ikke stedet er direkte ondt - men vi skal ikke glemme at før kirken ble bygd der for ca 3000 år siden, var stedet en offerplass. Det ble ofret til guden ULL....
Vakkert som tusen der ute. Var innom på lørdag ettermiddag - fikk tatt noen flotte bilder i høstsola!! :P
fnis ULL sokk
kanskje noen fra orderud har vært der.... :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thyrin
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 306
Startet: 12 Mai 2005 07:40
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Steinkjer
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Thyrin »

TB skrev:
Thyrin skrev:Nå har det gått nesten 2 mnd siden vi var på nes, og nå begynner jeg nesten å lure på om vi har "fått med oss noe" :mozilla_laughing:

Det starta på turen oppover til trøndelag samme dagen....
Ei sånn reim (ingen bilekspert! Registerreim eller no sånt?) røyk... Midt i en tunnell... Fikk trilla ut av tunellen og ut i veikanten, og der stor vi da. Mellom to tuneller. Midt mettom trondheim og stjørdal... Sent på kvelden og mørkt....
Han kompisen som var med begynte å lure på om vi skulle prøve å hive ut de steinene som ble tatt med ( da vi var på nes ble det samlet 6 "nedfallssteiner" hvorhav han beholdt tre og jeg fikk tre.... har alltid elsket stein..... :mozilla_oops: ) for å se om bilen starta da, men vi lot vær og fant jo etterpå ut at det ville jo ikke gjort noen forskjell i så måte allikevel.....
Kom oss nå tilslutt hjem, takket være en veldig god kompis!

Han som hadde vært med oss til nes ville plutselig ikke ha steinene lenger (litt vel overtroisk etter min mening) så de har nå ligget i bilen siden...
Inntil for ca en uke siden... For da har det vært så mye med den bilen at tilogmed jeg begynner å bli skeptisk!
Batteri, 2-3 dynamo(?)reimer, sikkerhetssele (det var bikkja) og nå dynamo'n....
Greit det er ingen ny bil, men hvorfor kommer alt på en gang!
Så i tillegg til nye vinterdekk og eu-kontrollen (der vi fikk bilen godt gjennomgått priv av mekaniker først, og fikset småting og tang og litt større ting) så tror jeg vi må ha brukt over 10000 på **BANNEORD!?** skrapet i løpet av 2,5 mnd....
Aldri hatt så mye problemer med bilen før...... :mozilla_yell:

Er det rart man begynner å lure? :mozilla_laughing:
Nå tror jeg nok egentlig at det ikke er så veldig paranormalt egentlig, for "mine" steiner har ligget i stuen helt siden vi kom hjem uten at det har hatt noen innvirkning på noe. :mozilla_smile:

Men hvem vet :mozilla_wink:
Tok dere steinene på kirkegården? Lå de på noen graver? Her oppe lærer vi allerede som småbarn, at vi aldri skal ta noe med oss, som er i kirkegården, eller på gravene. De som likevel har gjort det, har "fått noe med seg", og da er det ikke annet å gjøre, enn å bringe det tilbake dit man tok det - for å få fred....
Jepp, var akkurat der vi tok dem fra, faktisk så plukka vi med oss et par gravstøtter også sånn for morro skyld! :roll:

Men Ærlig talt!
Nei de lå ikke på noen gravstøtter!
Helt vanlig normal gråstein som lå på bakken!
Og ingen av oss er blitt mer hjemmesøkt enn vi eventuelt var før vi var der.

Det med bilen var en ren tilfeldighet (vil benytte anledningen til å oppfordre alle som har bil til å ha en jevnlig sjekk og vedlikeholde bilen når det trengs! :mozilla_smile: )
Grunnen til at jeg vet det er at sist vi ryddet og vasket bilen fant vi en stein til som kompisen vår hadde tatt med og latt ligge igjen og som hadde rotet seg helt under
ene fremsetet! Og pussig nok; har allikevel ikke hatt noe mer problemer med bilen! :mozilla_smile:

De andre steinene ligger i trygg forvaring på stua, uten at hverken hund eller katter eller elektriske artikler eller folk for den saks skyld bryr seg om det :mozilla_smile:

Vil bare avslutte med å si;
Det er utrolig hvor mye paranormalt man opplever når man forventer det! :mozilla_wink:
Antall ord: 623
Think evil thoughts ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nimue_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 07 Feb 2005 12:35
19

Re: Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av Nimue_ »

Håper det er i orden at jeg dytter opp en gammel tråd her.

Satt for en stund siden og snakket om lokale spøkelseshistorier, og denslags - og da blir jo alltid Nes Kirkeruiner dratt frem - selv om det er vage ting som blir beskrevet derfra. Og for moro skyld søkte jeg og leste litt på forskjellige forumer og blogger.

Det er veldig mange som referer til skiltet med all ferdsel på eget ansvar. Dette hørte vi alltid at var satt opp p.g.a at det var et yndet sted for rusmisbrukere på 80 tallet, og slik sett ikke det ultimate stedet for famileutflukter (brute sprøyter og denslags...) ¨

En annen teori var jo vedlike hold av ruinene, eller mangel på sådant, og kanskje fare for at steiner kunne falle ut.

Så var det historiene om Jacob C. Finckenhagen. Historiene sier at han hengte seg, men en biografi jeg har funnet sier følgende : Finckenhagen døde som en rik mann i 1837, over 80 år gammel. Dette er vel en drøy alder til å ha gjort en tjenestepike gravid, for så å henge seg? Det kan vel være mulig, men jeg har ikke funnet noen referanser til dette noe sted - så kan noen som kjenner lokalhistorien fortell litt mer utfyllende om dette?

Videre finner jeg at han ble født Eidanger prestegård, Telemark - og at konen Charlotte ble ødt i Kristiania - Begge døde i Nes, Akershus. Ingen barn er listet på familiekartet jeg fant - men fra kirkeboken for 1880 blir det opplyst ad de døper datteren Inger Margrethe i Nes krike den 6. Juni.

Hva med sønnen som ble ihjelkjørt av en hestekjerre? Kan noen vise til hvor denne informasjonen kommer fra også? Og hva med barnet som han skal ha murt inn i kirkemuren??? Det er jo ganske alvorlige "beskyldinger" selv om alle involverte har gått bort for lenge siden...

Så, nå venter jeg spent på andres kilder og forklaringer :D

Her er forresten en link til en dansk biografi om ham.

http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=fincke ... 8,b220a9c8

Slik så han ut

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=no
Antall ord: 366

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av 30cm »

Myst skulle ha lagt ut bildet av june derfra, men han er ikke her mer :(
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marius'en
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 12 Jan 2010 21:43
14
Blitt takket: 2 ganger

Re: Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av marius'en »

Er jo noen år siden denne tråden var "varm", så ikke godt å si hva folk har opplevd der i det siste.

Var selv innom stedet på vei hjem fra arbeid nede på Neskollen en sommer for ett eller to år siden. Tok en spontan tur dit bare for å se stedet, siden jeg hadde hørt så mye rart om stedet. For det første merket jeg at det var et godt stykke ut til ruinene fra riksveien, på stort sett trang og svingete vei, og jeg møtte heldigvis ikke andre biler. For det andre var det jo utrolig flott utover der, med pen natur osv.
Når jeg kom til kirkeruinene så var det en god del folk der. Var skoleungdom i ungdomsskolealder, og de spillte fotball og hadde det helt toppers i det fine været. Virket ikke som de var påvirket av noe skummelt eller overnaturlig. hehe. Mange ruslet rundt inni og på utsiden av selve kirka og tittet og skravlet.
Jeg og ruslet rundt og fikk sett litt på alteret og veggene, selv om det fortsatt var restaureringsarbeid der med noen stilaser og gjerder her og der.
Tittet kjapt på noen av gravene der og ruslet rundt og koste meg i det fine sommerværet. Opplevde ikke stedet som skummelt, men derimot veldig idyllisk og "park-aktig".
Men fikk ikke ruslet ned mot vannet på den stien mange beskriver, siden tiden løp fra meg.

Dro derfra med et positivt inntrykk, og bilen ruslet og gikk som normalt. :-)

Må jo være et fint sted for en picknik (skrives det slik?) og avslapning....

Ser det er en god del debatanter her fra Nes og Romerike her, så noen får bli med en tur til sommeren og nyte det fine stedet.

Hilsen Marius
Antall ord: 299

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ghostinteressed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 03 Jan 2012 15:15
12
Kjønn (valgfri): JENTE
Lokalisering: kløfta
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av ghostinteressed »

ser spennende ut!
jeg skal ta en tur dit til helga :kosepus
Antall ord: 11
det finnes mye mellom himmel og jord...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NesKirkeRuiner
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 14 Mai 2006 18:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

- Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av NesKirkeRuiner »

Håper du har en 4x4, er usikker på om det er måkt der nå :-)
Antall ord: 16
Ikke frykt det ukjente, respekter det..

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
~WierdAtmosphere~

-

Innlegg av ~WierdAtmosphere~ »

JUNE skrev:
Runar skrev:OOOOOOops, skvatt både av krakken og søpledunken :mozilla_tongue:
hehe kult... :D

du må se under treet til høyre. justere litt på lys og sånn, så ser du ham. :)
Jeg ser han ikke, jeg! Har prøvd å økt både metningen og gjort bildet så lyst jeg kunne, men ser ingen mann! :(
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ghostinteressed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 03 Jan 2012 15:15
12
Kjønn (valgfri): JENTE
Lokalisering: kløfta
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- - Nes kirkeruiner igjen.....

Innlegg av ghostinteressed »

NesKirkeRuiner skrev:Håper du har en 4x4, er usikker på om det er måkt der nå :-)
jeg har en venn som var der og hun sa at det var måkt der nå :sunny
Antall ord: 35
det finnes mye mellom himmel og jord...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links