Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSchizofreni - besatt

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
fjottemor

Schizofreni - besatt

Innlegg av fjottemor »

Jeg lurer; har noen hørt om at en med diagnose schizofreni/psykose er blitt frisk etter en åndeutdrivelse? Tanken er jo tenkt at sykdommen rett og slett kan være at man er besatt av en ånd? JEg har selv tenkt dette, særlig når jeg hører om de som plages av stemmer hele tiden.
For hva hvis det er slik at de er plaget av plagsomme ånder og ikke noen kjemisk ubalanse i hjernen sin. Dette med stemmer er ganske rart...
Interessante spekulasjoner må jeg si...
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 520
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Vært innom tanken endel ganger. Er nok endel som er feildiagnosert, beklageligvis. :?
Antall ord: 13
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
lenaM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 11 Feb 2005 21:14
19

Innlegg av lenaM »

Jeg tror dette er en stor misforståelse. Schizofreni er så mye mer enn å høre stemmer. Det er en lang vei å gå før man får diagnosen schizofreni.
Det er ikke en diagnose man får utdelt av fastlegen akkurat. De fleste ligger inne over lang tid for å diagnostiseres.

De fleste som får diagnose schizofreni har god nytte av antipsykotiske medisiner. Jeg tror neppe det ville hjelpe med medisiner heller, dersom det var åndelige opplevelser og ikke sykdom vi snakket om.

Men som sagt, leser man og setter seg inn i schizofrenidiagnosen og kravene som må oppfylles for å få denne, ser man at dette er snakk om virkelige syke mennesker og ingenting annet. Mener jeg.
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Jeg har også gjort de samme tankene som deg fjottemor, men har etterhvert lært gjennom psykologien, slik lenaM sier, at schizofreni er langt mere omfattende enn det å høre stemmer. Forøvrig er denne sykdommen ikke kun karakterisert ved en rekke symptomer, men man ser også abnormall aktivitet i flere viktige regioner av hjernen, hos pasienter med denne lidelsen.

Det man derimot er uenige om er om schizofreni er en lidelse, eller en sammensatt av flere lidelser med ulike opphav og utkom.
Antall ord: 83
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pusejenta
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 520
Startet: 12 Jan 2005 17:56
19
Kjønn (valgfri): konemor
Lokalisering: In My Mind
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av Pusejenta »

Her er et utdrag fra http://www.jeg-er.no/family.html
Ganske interessant!

Sjamanen i meg våknet i en psykose jeg fikk i 1994. Jeg tvilte og stolte på mine evner, annenhvergang. Tvil-helvetet vant første runde og fikk meg innlagt på sykehus. Jeg sto alene og torde ikke engang dele mine tanker med noen. Alle mine nærmeste og jeg selv trodde alt dette var galskap. Og da fikk jeg erfare meg som en galning og fikk både diagnosen ”schizofren” og ”manisk depressiv”. Til tross for at min indre stemme sa til meg at "du er en sjaman, Magne, du er en åndelig mester en visman" – våget jeg ikke å stole fult ut på det. Men i løpet av de siste 5 årene har jeg hatt erfaringer som gjorde at jeg ikke kunne tvile på mine evner og indre stemme lenger - som egentlig er min kommunikasjon med det åndelige. Jeg har rodd i land den ene psykosen etter den andre, helt på egen hånd. Det var et kolossalt energikaos som måtte ordnes. Eller for å si det på en annen måte – jeg lærte meg å harmonisere kropp, sinn og sjel. Psykosene ga meg en flerdimensjonell forståelse, og jeg fikk testet ut sjaman-teknikker og bekreftet for meg selv at de virker i praksis. De første årenes motstand og strev har gjort meg sterk og har gitt meg kraftige helbredende evner. Jeg er i dag dypt takknemlig for disse evnene og erfaringene. Har ved dette hjulpet meg selv ut av lidelsen og det som "store deler av vitenskapen" har dømt som umulig: nemlig å helbrede det som ble kalt "kronisk sykdom". Disse erfaringene har gitt meg storslagen innsikt. Som nevt over har jeg ved dette gått over fra å være såret til healer.
Antall ord: 304
We make a living by what we get, we make a life by what we give.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Haddet det vært så enkelt som om at mange schizofrene hadde vært besatte og ble friske ved en utdrivels, da hadde det ikke vært mange igjen på psykiatrisk avdeling iallefall! Det kan være mulig at noen er besatte, men da tror jeg det dreier seg om en håndfull på verdensbasis. Selv om det skulle gjerne virket som om de er besatte, for mange har "onde" stemmer i hodet, som sier de skal drepe osv!

Hjernen er ett komplekst organ, og hvem vet, en dag finner de nok årsaken til hvorfor noen blir schizofrene. Personlig tror jeg det dreier seg en del om arv og miljø + at noen deler av hjernen blir mer aktivert hos en med schizofreni enn ett "normalt" menneske! Men dette er nå bare vill gjetning fra min side. Jeg vet ikke, selv om jeg har kjent en del schizofrene mennesker opp igjennom tidene!
Antall ord: 151
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, jeg tror vi skal være forsiktige med dette. Dersom der er noen som blir friske fra shizofreni og psykoser vil jeg heller kalle det helberedelse enn at åndsbesettelse var årsak til sykdommen. Folk er blitt friske fra Aids - undere skjer hele tiden selv om de ikke er vanlige. Så hvorfor ikke like gjerne bli frisk fra en psykisk diagnose som fra uhelberedelig kreft eller få synet tilbake?

Jeg tror også mer på at det er personen som overmanner hjernen og kroppen sin enn at det er besettelse. Noen personer er vel kanskej så sterke at de klarer å gå utover egne grenser. Kanskje de kan helberede seg selv. Eller -kanskje noen er besatt av ånder. Men om det er sannsynlig. Nei - ingen av de tingene jeg har sagt over er sannsynlig, samtidig er den ene løsningen like sannsynlig som den andre. Derfor syns jeg tilsammen at det beste er å la scizofreni være schizofreni - fordi det er litt farlig hvis for mange menensker med psykoser eller shizofreni ikke vil godta diagnosen fordi det er kjekkere å tro at de er besatt og kan få en til å drive ut ånden.

Atmi
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Atmi skrev:Ja, jeg tror vi skal være forsiktige med dette. Dersom der er noen som blir friske fra shizofreni og psykoser vil jeg heller kalle det helberedelse enn at åndsbesettelse var årsak til sykdommen. Folk er blitt friske fra Aids - undere skjer hele tiden selv om de ikke er vanlige. Så hvorfor ikke like gjerne bli frisk fra en psykisk diagnose som fra uhelberedelig kreft eller få synet tilbake?

Jeg tror også mer på at det er personen som overmanner hjernen og kroppen sin enn at det er besettelse. Noen personer er vel kanskej så sterke at de klarer å gå utover egne grenser. Kanskje de kan helberede seg selv. Eller -kanskje noen er besatt av ånder. Men om det er sannsynlig. Nei - ingen av de tingene jeg har sagt over er sannsynlig, samtidig er den ene løsningen like sannsynlig som den andre. Derfor syns jeg tilsammen at det beste er å la scizofreni være schizofreni - fordi det er litt farlig hvis for mange menensker med psykoser eller shizofreni ikke vil godta diagnosen fordi det er kjekkere å tro at de er besatt og kan få en til å drive ut ånden.

Atmi
Jeg er med i tankegangen din! Det er som med frykt, til slutt risikerer man å bli fullstendig lammet av den. Man lager sine egne monstre kan man vel si!

Ikke minst er det farlig å kalle det en besettelse, fordi vedkommende potensiellt kan bli utnyttet av en åndeutdriver som ikke har null peiling, og dermed kreerer ett mye sykere menneske enn det det var i utgangspunktet!
Antall ord: 258
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, og ikke bare sykere men også tristere og enda mer forvirret. For det er så lett å falle for det, håpe på det og tro på det. Og i de aller fleste (sannsynlig alle) tilfellene vil det vise seg å ikek stemme - til syvende og sist kan det da ende som en veldig vonn erfaring og faktisk kan utsettelsen av medisinering eller oppsøking av hjelpeapparat være akkurat så lang tid det tar for noe virkelig alvorlig å skje. Det være skade seg selv eller andre.

Nei - jeg blir lei meg når jeg leser disse trådene. Der er mange historier om det og kanskje noen stemmer. Men faktisk, om det så var slik at det stemte på alle, hva så? Hva kunne vi gjort med det?`Får de ikke den hjelpen der er så blir de sykere og dårligere. Altså, vi har ikke kompetanse til å eventuelt drive ut de onde åndene - visst er der medium rundt, men hadde det vært en vanlig ting å gjøre, og dersom det ble gjort med suksess, da ville vi nok visst om det.

Nei (for dem som har lyst å si det) jeg er ikke lurt og overnaiv til pressen og vårt informasjonssystem. Men jeg kjenner en del til også det alternative miljøet foruten at vi er temmelig opplyste. Og vi ville visst.

For eksempel boka "inn i sirkelen" av denne Olga ettellerannet - forøvrig en veldig god bok - handler om nettopp dette med schizofreni og åndeutdrivelse. Hun skriver mye om det, at hun begynte som psykolog men etterhvert ble mer og mer opptatt av åndeverden og til slutt visstnok løste de aller fleste sykdommer med åndeverdens hjelp og ikke med psykologi.

MEN - dersom det var slik. Hvorfor er hun da ikke mer kjent. Hvorfor hører vi ikke om det. Det er nå slik at tilogmed folk som ser UFOer har et sterkt behov for å fortelle om sine opplevelser. HVorfor vil ikke disse ønske og gjøre det. Og hvorfor får vi informasjonen i form av en romanbok bygget på en sann historie? Er det godt nok til å stole på. Dersom vi ser på verden rundt oss, pleier slikt vise seg å være til å stole på? Det er jo klart en vurdering. Men jeg vil si at jeg nok ikke tror det er særlig sannsynlig at informasjonen er holdbar.

Der er så mange ting som kan spille inn i slikt. Jeg sier ikke at de som forteller om det lyver. Men heller som jeg sa i forrige innlegg - det kan like gjerne være mirakel, egenevne til å helberede seg selv - ganske enkelt feildiagnostisering i utgangspunktet. Det går ann å være forvirra uten å ha schizofreni - kanskje de var for kjappe med å sette diagnose? Kanskje grunnen til at vi ikke har hørt mer om det er at det ikke var varig. JEg har ingen problem med å tro at folk med alvorlige psykiske sykdommer i rett stemning, miljø og energi kan fungere mye bedre i perioder.

...

Ja, mener ikke å lete etter masse unnskyldinger for å si imot. Men jeg syns dett er litt viktig. Og derfor vil jeg gjerne sette det litt opp mot hverandre og sammenligne med andre muligheter - fordi akkurat dette med besettelse vel må være den aller farligste av alle feildiagnostiseringer. Konsekvensene av en slik feil kan være gedigne - virkelig. Og vi bør vel ikke totalt utelukke muligheter, men kanskje likevel være ekstra nøye og kritiske ved visse ting. Jeg har hørt rykter og historier om folk som er besatt - men egentlig har jeg vel aldri møtt noen som har vært det, ikke heller kjenner jeg noen som har møtt noen som har vært besatt. .... Så, er det veldig vanlig at folk er besatt, eller er det slik at noen tror de er besatt når de har tankeproblemer, er stresset og frustrert og trenger ting å henge det på?

Atmi
Antall ord: 658

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fjottemor

Innlegg av fjottemor »

ja, jeg er enig i det dere sier her, atmi osv. Man skal være forsiktige med å komme med antakelser om at dette dreier seg om besettelse/åndestemmer.
Jeg har jobbet litt på en psykiatrisk akuttpost og der husker jeg det kom inn en pasient som var overbevist om at noen hadde kastet en forbannelse over vedkommende... virket helt normalt, bortsett fra denne overbevisningen...jeg husker jeg tenkte med meg selv; godt at ingen av disse psykiaterne har snakka med mora mi - da ville hun blitt sperra inne med en gang med alle disse åndelige opplevelsene sine.
Men slik er det når det offentlige helsestellet påberoper seg enerett på sannheten.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg har slitt med ocd og angst og jeg hører en "fryktstemme" i hodet. Har lenge lurt på "hvem" som snakker til meg. Men det er min egen tankestemme, fra underbevisstheten min et sted. Mulig at mange som hører stemmer i hodet tror det kommer utenifra og blir redde. Jeg ble også redd inntil jeg fikk forklart at det er mine egne tanker som dukker opp fra underbevisstheten når jeg er i en mottagelig bevissthetsmodus.
Det er min egen fantasi og fobier som er opphav til "fryktstemmen", ikke noe annet.

Og det er der mye ligger, å forstå sin egen psyke godt nok til å skille mellom fantasi og virkelighet. Jeg tror ikke alltid at medisinering er løsningen på sikt, men kunnskap om sinnets krefter- og makt.
Antall ord: 129
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Underbevissheten har nok mye å si. Sammenlignet med den lille prosentandelen av hjernen vi brukes, så tenk så mye rart som kan dukke opp fra den delen vi ikke bruker da! Fryktstemmen har jeg hatt mye av, og jeg har alltid trodd den kommer av meg selv.

Og som Atmi skrev i tråden, hvis det var så enkelt at det var bare å foreta en utdrivelse, da burde jo vi nærmest stått i kø for å utdanne oss da!

Nei, medisinen kan ikke alltid hjelpe til med å gjøre folk friske, men samtidig kan det jo være godt å få en pause fra seg selv og slappe litt av innimellom slagene!

Jeg har alltid lurt på en ting jeg, hvorfor er det sånn at mange som er psykotiske eller lider av vrangforestillinger, hvorfor tror de at de da er Jesus? Hvorfor ikke kong Harald eller Ari Behn? :roll:
Antall ord: 148
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Vilya »

Nå skal det svært mye til for at man skal få diagnosen shizofreni. Eller egentlig shizifreniene, det er en samlebetegnelse på en gruppe av psykoser (paranoid, disorganisert/usammenhengende, katatonisk,residual og udifferensiert shizofreni).
Det først og fremst en kognitiv(tanke) forstyrrelse der man har vansker med å fokusere oppmerksomhet og konsentrasjon. Det kan resultere i uriktige oppfatninger av virkeligheten og vansker med å forstå denne. Altså ikke splittet personlighet, men splittede/forstyrrelse i psykologiske funksjoner, som f.eks mellom tanke og emosjoner. Typiske symptomer som hallusinasjoner,vrangforestillinger, persepsjons(sanse)forstyrrelser og affektive(følelse)forstyrrelser.

Lidelsen kan også være både akutt i form av enkeltepisode(r) eller kronisk.

Foreløpig er det ingen som vet årsaken til lidelsen. Noen mener det er hovedsaklig bioligiske årsaker der man tror at årsaken til akutt shizofreni er forstyrrelser i hjernens kjemiske sammensetning (for mye dopamin) og at for mye dopamin i synapsen produserer mange av symptomene ved aktutt shizofreni. PET skans av hjernen (som viser aktivitet i ulike områder) støtter denne hypotesen. Den kroniske er forbundet med strukturelle endringer i hjernen. Man har funnet tre slike områder foreløpig, bl.a mindre frontallapp. Igjen har PET scans blitt brukt til å måle størrelse ogaktivitet i disse områdene. Og man finner forskjeller mellom normale og schizofrene.

Andre mener miljø/sosial erfaring, atter andre mener arv og miljø fungerer sammen.

Sannsynligvis har de funnet deler av årsaken alle sammen, og funnet ting som kan gjøre en sårbar for lidelsen.

Personlig synes jeg at man kan ikke bare overse et for meg ganske omfattende forskningsmateriale som har identifisert flere faktorer som (mulige) årsaker til lidelsen. Dessuten er det mulig både å bli være symptomfri fra lidelsen over lange tidsrom, samt bli frisk av lidelsen.

Jeg skal ikke utelukke at folk som hører stemmer el.liknende kan være bestatt av ånder. Men jeg synes vi skal være veldig forsiktig med å tro at dette skulle være hovedårsaken til lidelsen.

Litt langt innlegg fra Vilya
Antall ord: 341
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links