Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKan dette være en Orb

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
mona74
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Nov 2012 13:44
11
Blitt takket: 1 gang

Kan dette være en Orb

Innlegg av mona74 »

Lurer på om noen kan fortelle meg hva dette er? Min mann sto å prøvde kameraet og den runde kula dukket opp... Det andre bildet der kula ikke er der, er tatt sekunder etterpå... Kan det være en orb eller er det en naturlig forklaring hvordan dette kunne skje? Vet støv og regndråper kan forårsake slike på bilder, men denne her synes jeg var utrolig sterk og markert...

Bilde

Bilde

L
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kan dette være en Orb

Innlegg av Svartepus »

Ja det er en orb, da orb er et generelt uttrykk som betyr noe sånt som "rund dings". Regner med du lurer på om den kan være noe paranormalt, og da er nok ikke svaret så enkelt. Støvkorn i lufta kan gi veldig sterke, markerte "orbs" på bilder, så at den er lyssterk og tydelig betyr bare at blitzen på kameraet har truffet den spot on.

Jeg har ingen bakgrunn for å påstå hardnakket at det overhodet ikke kan være noe utenom det vanlige, men jeg holder en knapp på at det er støv. Grunnen til at prikken ikke dukket opp på neste bilde er antakelig at støvkorn naturlig nok ikke holder seg i ro på samme plass. Hvis du føler at det er noe der, kan du prøve å knipse bilder uten blitz. Da vil du ihvertfall fjerne risikoen for å få tydelig støvorber som er forårsaket av kombinasjonen støv og blitzlys.
Antall ord: 162
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Kan dette være en Orb

Innlegg av galaxy - sluttet »

Hva en orb egentlig er, er det usikkerhet omkring. har i allfall tatt mange bilder av orber med et kamera jeg ikke har i bruk lengre. Det er energi kuler som man er usikker på hva er, det snakkes om at det er fra oss selv, hjelpere, ånder, annet. Men støv korn er det definitivt ikke. En del mennesker begynner og har evne til å se dem med øynene av og til. Og jeg så selv en gang en slik hvit rund ball via mobildisplayet, den reiste i full fart oppover og det var i stua og fullt innelys,. Den var ikke gjennomsiktig, men framstod som en hvit rund ball, i et kortkort øyeblikk . har også skimtet dem i mørket også via mobildisplayet når jeg blitset opp (uten og ta bilde) og fremstår som hvit ball ugjennomskinnelig som beveger seg. Helt sant. :)

Må helst ha zenonblits for å få dem frem for det har visst infrarødt lys (eller noe sånn) får det ikke på mobilkamera da den bare har ledblits, det har de aller aller flest mobilkameraer.
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kan dette være en Orb

Innlegg av Svartepus »

Vær klar over at insekter og støvfnugg godt kan lyses opp i korte øyeblikk dersom man lyser med mobilblitz, lommelykt e.l. og gi inntrykk av at man har sett uforklarlige orber. Orber som oppstår over litt lengre tid og lyser uten hjelp fra lyskilder er mer imponerende, synes jeg. Problemet er bare at de aller fleste forteller om kortvarige flyvende lyskuler rett foran kamera eller i solstrålene fra vinduet.
Antall ord: 74
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mona74
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Nov 2012 13:44
11
Blitt takket: 1 gang

- Kan dette være en Orb

Innlegg av mona74 »

Disse to bildene er tatt med mobilkamera til Samsung Galaxy II. Den har LED flash... Mannen min har hatt den telefonen en stund og tatt masse bilder. Kvelden bildene ble tatt, knipset han bare i rommet for å teste ut noe helt annet da denne hvite kula dukket opp. Vi har også gått igjennom alle bildene han har tatt tidligere, og ikke ett eneste ett har han noe forstyrrelser på... KUN dette ene... Jeg har sett mange bilder der jeg er enig i at det kan være støv, sollys, regndråper osv som kan være årsaken. I dette tilfelle var det iallefall ikke sollys eller regndråper som gjorde utslaget... Da sitter vi igjen med støv...eller... hvem vet:) Uansett takk for svarene fra dere begge toan!:)
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Kan dette være en Orb

Innlegg av galaxy - sluttet »

mona74 skrev:Disse to bildene er tatt med mobilkamera til Samsung Galaxy II. Den har LED flash... Mannen min har hatt den telefonen en stund og tatt masse bilder. Kvelden bildene ble tatt, knipset han bare i rommet for å teste ut noe helt annet da denne hvite kula dukket opp. Vi har også gått igjennom alle bildene han har tatt tidligere, og ikke ett eneste ett har han noe forstyrrelser på... KUN dette ene... Jeg har sett mange bilder der jeg er enig i at det kan være støv, sollys, regndråper osv som kan være årsaken. I dette tilfelle var det iallefall ikke sollys eller regndråper som gjorde utslaget... Da sitter vi igjen med støv...eller... hvem vet:) Uansett takk for svarene fra dere begge toan!:)

Leste ett eller annet sted at man må ha ordentlig blitz for å og få orb, har ikke klart og få det på kamera mitt med ledblitz, men får det straks på den andre som har zenon-blits, dessverre er displayet knust og ikke vet jeg hvordan det skjedde engang da kamera ikke er i bruk. men kan vel skje og få orb på slike også med led, kanskje det har med frekvenser, vibrasjoner i nuet å gjøre .. har ingen forklaring på hvorfor jeg den ene gangen så en orb som reiste forbi i full fart på displayet i et høylyst rom, satt og snakket i mobilen med handsfri og tror ikke jeg blitset opp engang da det skjedde, ble meget overrasket ! :)
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mona74
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Nov 2012 13:44
11
Blitt takket: 1 gang

- Kan dette være en Orb

Innlegg av mona74 »

Ja det skjønner jeg godt! :) Det som er så underlig er at i det siste har det skjedd flere uforklarlige ting her i huset... Min mann er super skeptisk til alt som har med det paranormale å gjøre, men flere hendelser i det siste finner vi ikke noe fornuftig forklaring på uansett hvor mye vi har prøvd... Denne kula her er vel det eneste som kan ha kommet på bildet ved en naturlig årsak, men synes det er underlig uansett... Og flere tenker vel at hun her må være helt på jordet og har mistet totalt bakkekontakten når jeg sier nå at jeg ser et ansikt inni kula... hehe... Eneste trøsten jeg har, er at flere jeg har vist dette bildet har sagt det samme før jeg har turt...
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Kan dette være en Orb

Innlegg av galaxy - sluttet »

mona74 skrev: Og flere tenker vel at hun her må være helt på jordet og har mistet totalt bakkekontakten når jeg sier nå at jeg ser et ansikt inni kula... hehe... Eneste trøsten jeg har, er at flere jeg har vist dette bildet har sagt det samme før jeg har turt...

På de bilden jeg har tatt så er du runde hull på noen av dem på orbene. og på en lys blå orb jeg tok bilde av så var det 2 hull for øyne og 1 hull for munn, så det så ut som et forskrekket ansikt hehe, har lurt på hva disse hullene er for noe, ja men det er vel en energi-greie det også :)
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kan dette være en Orb

Innlegg av Svartepus »

LED-lys er like god kilde til å lyse opp støv som vanlig blitz ;)
Antall ord: 14
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - - Kan dette være en Orb

Innlegg av galaxy - sluttet »

galaxy skrev:
mona74 skrev: Og flere tenker vel at hun her må være helt på jordet og har mistet totalt bakkekontakten når jeg sier nå at jeg ser et ansikt inni kula... hehe... Eneste trøsten jeg har, er at flere jeg har vist dette bildet har sagt det samme før jeg har turt...

På de bilden jeg har tatt så er du runde hull på noen av dem på orbene. og på en lys blå orb jeg tok bilde av så var det 2 hull for øyne og 1 hull for munn, så det så ut som et forskrekket ansikt hehe, har lurt på hva disse hullene er for noe, ja men det er vel en energi-greie det også :)

Her er linken til bildet av denne, men vet ikke om jeg har klart og gjort det riktig med å legg inn bilder.

http://s1325.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
Sist redigert av galaxy - sluttet på 13 Nov 2012 10:31, redigert 3 ganger totalt. Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kan dette være en Orb

Innlegg av Svartepus »

Nå når linken over ble fikset var ikke dette innlegget relevant lenger, så da legger jeg heller ut denne å hvile øynene på mens man spekulerer på orber og sånn:

Bilde
Sist redigert av Svartepus på 13 Nov 2012 20:09, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 31
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mona74
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Nov 2012 13:44
11
Blitt takket: 1 gang

- Kan dette være en Orb

Innlegg av mona74 »

Utrolig hvis disse kulene bare er støvkorn... Og at blitz og støvkorn tilsammen kan bli til slike på bilder... Det handler vel til syvende og sist hva man velger å tror på... Jeg for min del utelukker ikke tanken på at dette ikke bare er støv, sollys, regndråper osv... ;)
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Kan dette være en Orb

Innlegg av galaxy - sluttet »

Jeg for min del stiller meg spørrende til at man her er på et paranormalt forum og det det blir sett på som støvkorn og regndråper disse orbene, det finner jeg veldig rart. Har aldri hørt at man kan ta bilde av et støvkort engang da må man jo ha et mikroskop isåfall og ta bilde gjennom det ;)
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mona74
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Nov 2012 13:44
11
Blitt takket: 1 gang

- Kan dette være en Orb

Innlegg av mona74 »

Enig med deg Galaxy ;)
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Kan dette være en Orb

Innlegg av Lilja »

Jeg stiller meg undrende til at man legger ut et bilde og spør hva som er på det hvis man allerede har bestemt seg for hva det er, og ikke er åpen for naturlige forklaringer ;)

Ta med deg en spruteflaske med vann ut en kveld, sprut vannet ut i lufta og ta et bilde med blitz, eventuelt rist et gulvteppe inne og gjør det samme, så vil du antakelig få se flere orber enn du har sett noen gang før. Forstørrer du opp disse vil du garantert finne ansikter i disse også, av den enkle grunn at hjernen vår er programmert til å lete etter kjente strukturer i ting vi ser. Det blir som å se på skybilder på himmelen en sommerdag.

Det at vi befinner oss på et paranormalt forum betyr ikke at flertallet ukritisk vil sluke alt som serveres. De aller fleste av oss innehar en god dose kritisk sans! Dette vil selvsagt snyte oss for en del "paranormale" opplevelser, men det er desto mer spennende de gangene man til tross for intens leting ikke finner noen naturlig forklaring.
galaxy skrev: Har aldri hørt at man kan ta bilde av et støvkort engang da må man jo ha et mikroskop isåfall og ta bilde gjennom det ;)
Sakset fra en diskusjon på foto.no
Pussig nok ble "orber" først oppdaget (eller ihvertfall populære) etter at folk begynte å bruke kompaktkameraer med blits og veldig god dybdeskarphet :-)

Som regel dreier det seg nettopp om det. Partkler, støv, vanndråper eller snø i luften som er så nær kameraet at de de blir uskarpe lyses opp av blitsen. Du kan få noen ganske massive effekter om du bruker blits i tett snevær. Fargebrytningen langs kanten er en helt naturlig sak, og kan bli spesielt morsom hvis partklene er vanndråper.
Legg merke til at de fleste lysende "orber", som de i bildene du viser til, alltid ligger mellom kameraet og bakgrunnen. Du finner aldri en som gjemmer seg delvis bak noe skarpt. Er ikke det litt snodig? Det betyr at du faktisk ikke kan se hvor store de er, eller hvor nær de er.
https://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/l ... ?id=603736
Antall ord: 374

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links