Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder"Hjemsøkt"

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:
Metodisten skrev: Tja ;kimbera.
Sine 15 minutter på skjermen sier du. Mange, om ikke de fleste av dem vil jo ikke være på skjermen i frykt for å bli latterligjort. De er filmret i tussmørke og slikt så en ikke kan se hvem de er.

Og hvordan klassifiserer du det som useriøst ?
Programet sees i mange land og selger nå sikkert omtrent så godt som det var meningen så jeg er ikke sikker på att produksjonsselskapet er enig med deg att det er dårlig laget eller på annen måte useriøst.

Useriøst som faktastoff eller populærvitenskap ja, men det har jo disse programmene aldri sagt de er.
Jeg for min del ser disse programmene. Men jeg skjønner jo som de fleste att det er filmatisk dramatisert. Derfor er det viktigeste for meg hva disse personene som sitter i mørket ( for det meste), sier.
Nå refererte jeg i første omgang til norske programmer. Har ikke sett så mye på de amerikanske.

Jeg er sikker på at produsenten ønsker å skape et inntrykk av at programmet er seriøst, men når man ser hvordan det utføres ser man at det er snakk om ganske billig underholdning.

Enda sterkere inntrykk av at dette er useriøst får jeg når jeg ser programskaperne hevder at det de viser er fakta, eller nærmest påtatt oppfordrer seeren til å "bedømme selv", selv om de helt åpenbart forsøker å lede ham eller henne med filmatiske virkemidler i den retningen de ønsker iht. tematikken.

At en person sitter i mørket og prater er ingen garanti for at det ikke bare er oppspinn (faktisk kan man også se på det slik at vedkommende kanskje ønsker skjult identitet i tilfelle han eller hun blir avslørt som løgner).
Ja, dette er ingen stor sak akkurat, men jeg bare svarer på det du skriver.
HJEMSØKT var den serien vi snakket om og den er Amerikansk.
Det var du som dømmer det som useriøst, og sier de gjør det for å få sine 15 min. på skjermen.
Og ja, jeg er enig med deg att selv om de sier noe der de sitter i tussmørket redde for å bli latterligjort av nærsamfunnet, så er det ingen garanti for att det de sier er fakta.
Jeg vet det, men den vurderingen tar jeg i de enkelte tilfellene selv, slik sikkert mange andre gjør. For hva er egentlig garantert å være fakta ? Oppleste selfølgeligheter blir jo stadig utfordret som sannheter. Derfor har i alle fall jeg noe igjen for å se på denne serien, og også de Norske, selv om jeg skjønner att de er filmatisert dramatiserte.

Det kan kansje sammelignes litt med å høre 5 forskjellige folk utale seg om en spesiell begivenhet. Kansje de var med på ett ferjeforlis i ett land langt borte og som vi ikke har hørt om og har vansker med å få dokumentert skikkelig. 4 forteller noe forskjellige historier ut i fra de forskjellige ståstedene de sier de hadde , og den femte var kansje ikke der en gang og bare lyver om det hele. Da blir det opp til oss å sile hvor mye som kan være sant, eller om man vil velge å tro att dette er oppspinn hele greia. Opp til deg.
Er det faktisk noe i det, vil i alle fall jeg tro jeg er i stand til å dra noe ut av det.
Antall ord: 583

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CherryOnTop
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 16 Jul 2009 14:44
14

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av CherryOnTop »

Jeg begynte faktisk å le da jeg så et klovne-spøkelse en gang :o
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Eugene
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 22 Nov 2009 17:25
14

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Eugene »

Diablesse skrev:TV Norge har sluppet opp for Åndenes Makt episoder, så nå blir jeg sittende og se på Hjemsøkt hver søndag kveld. Depressivt.
TV-program som overdriver fint mye. Åndenes Makt har helt ok mengder med dramatiseringer og lydeffekter, mens i Hjemsøkt tar det av så mye, på en sånn typisk melodramatisk amerikansk måte med altfor mange lydeffekter, overdrevne dramatiseringer og oppblåsning av de små overnaturlige hendelsene, at det ikke blir troverdig engang. Blir mer dårlig skrekkfilm enn "dokumentar"-program.

Kveldens episode: demonisk besettelse. Hun som var besatt måtte gjennomgå en dramatisk eksorsisme der hun "suddenly realized that this could kill me!" Da skiftet jeg kanal. Og ikke fordi jeg var redd.

Herregud, jeg som gleder meg til at det skal gå kaldt nedover ryggen på meg når jeg tenker "woow, at noen faktisk opplever slikt!", slik som det som regel gjør når jeg ser Åndenes makt, men dette kan man ikke tro på engang. Og det er synd for de som er med i programmet og håper på å bli tatt på alvor.


hei:)

kjenner meg godt igjen der altså jeg sitter også hjemme vær eneste søndag og ser på hjesøkt, selv om nå ser jeg på repriser av åndenes makt fordi de ikke har flere hmsøkt episoder, hår seff de lager flere.


:D :lol: :P :mozilla_tongue:
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kevenandre
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 131
Startet: 20 Mar 2007 10:51
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Fogn

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av kevenandre »

Jeg er så enig med deg :) hadde det ikke vært for alle overdrivelsene med masse rare lyder og sånn, så hadde det vært mer troværdig, men samtidig er det oså typisk amerikans og overdrive og lage spenning av alle mulige ting :) det er bare det jeg mener asså, så if there Are sone americans here, please dont report me :D
Antall ord: 63
Åndene eksisterer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Moonstone »

kevenandre skrev:Jeg er så enig med deg :) hadde det ikke vært for alle overdrivelsene med masse rare lyder og sånn, så hadde det vært mer troværdig, men samtidig er det oså typisk amerikans og overdrive og lage spenning av alle mulige ting :) det er bare det jeg mener asså, så if there Are sone americans here, please dont report me :D
Selvfølgelig blir fenomenet overdramatisert og automatisk vridd til å passe inn i Kristen Satan vs Gud sammenheng i Amerika.
De er jo ganske fundamentalistiske og besatt av å bevise religionen sin sann..like mye som de tror at Guden dems backer dem opp i all krigføring..
Antall ord: 111
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CarolineCarnivorous
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 26 Jan 2010 19:09
14
Kjønn (valgfri): Babae (Tagalog)
Lokalisering: Bergen

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av CarolineCarnivorous »

Jeg ser heller på det som et komedieprogram, jeg.
Det blir så tåpelig at jeg bare begynner å le av dramatiseringene!
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Diablesse »

CarolineCarnivorous skrev:Jeg ser heller på det som et komedieprogram, jeg.
Det blir så tåpelig at jeg bare begynner å le av dramatiseringene!
Enig! Det blir for dumt..

Og Moonstone, ja, det er noe med amerikanere og en enorm trang til å validere sin egen religion... og alt "overnaturlig" skal fornektes med mindre det kan knyttes til fundamentene i kristendommen.

Jeg sier verken at historiene er sanne eller usanne, men de inngir iallefall ingen troverdighet med de voldsomme overdramatiske effektene, eller med de trangsynte oppfatningene av "hva det ukjente er".
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
June&Juliet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 19 Sep 2010 17:29
13

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av June&Juliet »

Diablesse skrev:TV Norge har sluppet opp for Åndenes Makt episoder, så nå blir jeg sittende og se på Hjemsøkt hver søndag kveld. Depressivt.
TV-program som overdriver fint mye. Åndenes Makt har helt ok mengder med dramatiseringer og lydeffekter, mens i Hjemsøkt tar det av så mye, på en sånn typisk melodramatisk amerikansk måte med altfor mange lydeffekter, overdrevne dramatiseringer og oppblåsning av de små overnaturlige hendelsene, at det ikke blir troverdig engang. Blir mer dårlig skrekkfilm enn "dokumentar"-program.

Kveldens episode: demonisk besettelse. Hun som var besatt måtte gjennomgå en dramatisk eksorsisme der hun "suddenly realized that this could kill me!" Da skiftet jeg kanal. Og ikke fordi jeg var redd.

Herregud, jeg som gleder meg til at det skal gå kaldt nedover ryggen på meg når jeg tenker "woow, at noen faktisk opplever slikt!", slik som det som regel gjør når jeg ser Åndenes makt, men dette kan man ikke tro på engang. Og det er synd for de som er med i programmet og håper på å bli tatt på alvor.

HERREgud! Du skal liksom skrive om paranormale ting som har skjedd med deg :blahblah
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Heksepusen »

Trenger nødvendigvis ikke skrive akkurat om det som hender en selv, vi kan egentlig diskutere det meste her også innhold i programmer og slikt.

Men nå har vel snart Åndens makt godt ut på dato og hejemsøkt har jeg sluttet og se på for lenge siden
Antall ord: 48
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Thulr »

Diablesse skrev:TV Norge har sluppet opp for Åndenes Makt episoder, så nå blir jeg sittende og se på Hjemsøkt hver søndag kveld. Depressivt.
TV-program som overdriver fint mye. Åndenes Makt har helt ok mengder med dramatiseringer og lydeffekter, mens i Hjemsøkt tar det av så mye, på en sånn typisk melodramatisk amerikansk måte med altfor mange lydeffekter, overdrevne dramatiseringer og oppblåsning av de små overnaturlige hendelsene, at det ikke blir troverdig engang. Blir mer dårlig skrekkfilm enn "dokumentar"-program.

Kveldens episode: demonisk besettelse. Hun som var besatt måtte gjennomgå en dramatisk eksorsisme der hun "suddenly realized that this could kill me!" Da skiftet jeg kanal. Og ikke fordi jeg var redd.

Herregud, jeg som gleder meg til at det skal gå kaldt nedover ryggen på meg når jeg tenker "woow, at noen faktisk opplever slikt!", slik som det som regel gjør når jeg ser Åndenes makt, men dette kan man ikke tro på engang. Og det er synd for de som er med i programmet og håper på å bli tatt på alvor.
Enig. Det blir problemer med troverdigheten. Det spørsmål de bør stille seg er om de vil trekke mest mulig seere som for det meste er interessert i å bruke Hjemsøkt som underholdning fordi de ikke har noe bedre å gjøre en fredagskveld, eller om de vil at dette skal bli tatt seriøst av folk - og spesielt av dem som ikke tror noe særlig på det paranormale fra før av eller som ikke har hatt noen innsikt i dette. De sterkt overdrevne dramatiseringene bidrar kun til at mange avfeier dette som oppspinn. Og det er jo synd for de som er blitt berørt av negative åndelige eksistenser og vil at folk skal tro dem.

Men selve konseptet bak Hjemsøkt er jo bra, så med litt forandringer greier de sikkert å fange skeptikernes og de uvitendes oppmerksomhet samtidig som de opprettholder seerskaren.
Antall ord: 333
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Diablesse »

Thulr skrev:Men selve konseptet bak Hjemsøkt er jo bra, så med litt forandringer greier de sikkert å fange skeptikernes og de uvitendes oppmerksomhet samtidig som de opprettholder seerskaren.

Der har du så rett, det er alt det overdramatiske tullet de har pakket det inn i som gjør hele saken utroverdig. Og ja, det er veldig synd. Faktisk har jeg til gode å se et skikkelig "spøkelsesprogram" som ikke blåser opp dramatikken til det utrolige.
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Thulr »

Greit at man dramatiserer litt, men man bør vise litt måtehold ja. Åndenes makt har et bra konsept på dette, og serien "Det spøker" er også grei nok. Hjemsøkt har også hatt noen greie episoder som folk flest kan anse som troverdige, slik som en som omhandlet hjemsøking på et utested, men mange ganger er det altså overdrivelsene som ødelegger. Og så selvsagt dette tøvet med at det er "demoner" som hjemsøker.
Antall ord: 79
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Asbjørn »

Kansje vi skulle forfatte et brev, - fra "brukere fra Paranormal.no" - hvor vi kommenterer hva vi liker, og hva vi ikke liker i det de produserer ?
Man vet aldri, kansje de skjerper seg ? ;)
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av sandalfon »

Asbjørn skrev:Kansje vi skulle forfatte et brev, - fra "brukere fra Paranormal.no" - hvor vi kommenterer hva vi liker, og hva vi ikke liker i det de produserer ?
Man vet aldri, kansje de skjerper seg ? ;)

Ingen dum ide. :ge
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Heksepusen »

ja Asbjørn den er jeg med på.
Antall ord: 8
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links