Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFrisvannet

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Halvard
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 20 Okt 2008 21:23
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Fåfeng

Frisvannet

Innlegg av Halvard »

Bestefaren min drar på årene og ville fortelle meg noe her en dag. Vi har hytte ved frisvannet

nord for sokna, på grensen til vidalen. Da bestefar bygde hytta for lenge siden(ca 50 år) var det

også bygging av tømmerrenner i elven fra buvannet og ned til frisvannet. Bestefar hjalp til på

byggingen av renna fra buvannet når han hadde tid. De lagde en slags plate av treverk som de

spikret sammen med store nagler, når platen var stor nok rullet de den ut i elven på stokker.

Når platen var satt ut i elven ble den trykt ned til ca 30 cm under vann slik at tømmeret kunne

skli oppå. Treverket trekker vann og sveller slik at de blir glatte og drit-tunge. Da han gikk

derfra en dag(han husker ikke datoer, bare at vannet var badebart) var det tre stykker som var

igjen. De hadde avtalt å rulle ut platen neste dag, slik at de kunne være sammen med familien

før det var kveld. På morningen fant de platen ute i elven, platen var rullet ut og spikret fast slik

de pleide å gjøre det. Verktøyet var også borte. Folk kom med forskjellige forklaringer f.eks at de

var drept av bjørn, at de hadde gått laang tur inn i vidalen og druknet i ei myr og den slags

enkle forklaringer. Noen tenkte jo også at de lå under platen, men det turte man ikke si høyt pga

mistanke om mord. Farfar var en av de. Han sa han fant verktøyet tullet inn i en genser med

flekker på, i kulpen nedenfor platen. Han snakket med de som bodde på andre siden av vannet i

forhold til hytta vår, og de sa at de sett en som rodde ut på vannet i retning hytta vår med en

slipesten etter at skyggen hadde krøpet over hytta vår.Stedet ligger i en dal, og det blir fort

mørkt der om sommeren. Farfar tror det var sistemann av de tre som hoppet ut av båten midt på


vannet med fiskegarnet knyttet rundt bena og slipestenen, for garnet og slipestenen var borte,

og båten ble funnet i sørenden av vannet, der vannet slutter i en dam og elv.

Platen ligger der fortsatt urørt (og fredet) , det er bygd vei forbi stedet og bru like ovenfor. Når

man kjører forbi er det flere som har følt frykt, og kjørt rett av veien, både sommer og vinterstid.

Motorstopp forekommer også ofte der. Er ofte på stranda ved hytta vår, bader og fisker. Jeg er

glad i å bade og klarer fint å holde frykten unna når jeg svømmer midtfjords, den følelsen man får

når man tenker på at under deg er det mørkt og uvisst hvor mange meter ned og uvisst hva som

er, nesten som claus. Anyway, jeg kjenner følelsen og jeg klarer lett å holde den unna i alle

andre vann, uansett temperatur, men i Frisvannet kjennes det ut som om vannet bare blir

kaldere og kaldere, nesten som om noen senker temperaturen for så se hvor lenge jeg kan holde

frykten unna. Alle jeg kjenner som bader/har badet der merker det også, bikkjene (som normalt

hopper uti vann over alt, en labrador og en dachs) vil heller ikke svømme her. Etter at solen har

krøpet over hytta vår, slik bestefar fortalte, blir det jævelig kaldt nede ved vannet, må på med

jakker og bukse og holde fyr i bålet for å holde ut. Bestefar røkte pipe på den tiden og jeg har

selv funnet både pipe og bokser med tobakk i kulpen under platen. Jeg har sett litt på platen og

den er minst slitt i den enden noe under ville ha blittt liggende i, for å si det sånn. Noen som har

hørt om stedet? Vært der? Har hytte i området? Veldig stille der, og mye dyr. Om vinteren finner

vi spor av elg, rev rådyr og gaupe( liker gaupa), men sporene går aldri over vannet. Jeg tror at

de tre går igjen, og lar sitt vrede(litt vel kraftig ord synes jeg, men fant ikke noe annet) gå

utover folk som er i området. Noen andre ideer? Har leitet i en del bøker men finner ikke noe

særlig om hendelsen...tror egentlig mest på mine opplevelser, klart bestefar har aldri løyet, han

er jo gammel, men virker klar i toppen. Har ikke tenkt på å ta noen bilder enda, men skal se når

våren kommer og isen blir borte. Sorry om det ble litt langt, men føler jeg må få frem detaljene

jeg fikk av bestefar.
Antall ord: 808
Mørket er best,lyset er ok....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
daily
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 08 Aug 2008 18:10
15
Kjønn (valgfri): Kæll
Lokalisering: Fredrikstad

Re: Frisvannet

Innlegg av daily »

Har du bilder av stedet?
Antall ord: 5
www.myspace.com/eyeswithlies
Only the dead have experinced the end of war

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links