Svartepus skrev:ludoburgero skrev:
Det jeg vil åpne spørsmålet for her, kun for å åpne det og ikke annet, er nettopp det om en psykopat "ikke har evnen til empati" som du sier, ELLER om det er fordi psykopaten velger det bort? En kan spørre seg hva en skulle tjene i lengden på å velge det bort bevisst - det er nok mange gunstigheter der og da, eller kanskje hensiktsmessig i fremtidens øyne for psykopaten. MEN jeg har ikke svar på dette spørsmålet selv...
En psykopat er faktisk ikke klar over at han/hun ødelegger livet til andre. Vedkommende er kun fokusert på å legge hele verden til rette for seg selv, og enser ikke alle de liv han/hun ødelegger på veien. Psykopater ser på seg selv og sine behov som viktigst, hva andre føler og mener reflekterer de ikke over i det hele tatt. Verden er til for dem og deres behov.
Så nei, psykopater velger nok ikke bort empati. De har en psykisk sykdom som gjør at de ikke føler empati og heller ikke reflekterer over hvilken innvirkning de har på andre, annet enn rent overfladisk.
For å prøve å forklare:
Hvis du skal lære et barn forskjell på rett og galt, kan du regulere adferden deres gjennom å rose dem når de gjør rett og straffe dem når de gjør feil. På denne måten kan du faktisk manipulere både barn og voksne ved å bruke de rette metodene.
Som en normal (ikke-psykopatisk) forelder er du ikke bare opptatt av barnas synlige reaksjon på straff og ros, men du tenker også igjennom hva barnet tenker og føler når det får ros eller straff. Du får kanskje litt vondt i deg når du straffer barnet og blir stolt av barnet når det får ros for god oppførsel. Du reflekterer også over dette med at ros og straff er til barnets beste for å bli et godt menneske som skal fungerer sosialt senere i livet.
En psykopatisk forelder ser kun den synlige reaksjonen fra barnet og er mest opptatt av at barnet skal tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske. Barnets tanker og følelser (kognitive prosesser) er ikke viktig, og en psykopat vil sjeldent føle anger ovenfor eller medlidenhet med barnet. Han/hun vil heller ikke være stolt på barnets vegne ved positiv adferd, men heller se på det kun som en personlig seier fordi barnet gjør som psykopaten ønsker.
Ser du forskjellen?
Psykopater manipulerer ved å stimulere andre til å tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske og vinning. Hvordan andre reagerer følelsesmessig og hvilken innvirkning manipulasjonen har på andres liv er ikke noe psykopater tar med i beregningen i det hele tatt. Faktisk mener de fleste psykiatere at de har feil i en del av hjernen som gjør at de mangler empati. Man kan si at psykopater velger bort empati like lite som dyslektikere velger bort lese/skrivekunnskaper og tilbakestående velger bort deler av intelligensen.
Er du forresten sikker på at du har truffet mange psykopater i ditt liv? Kan det ikke ha vært grusomt utspekulerte mennesker med enkelte psykopatiske trekk?
Halleluja, så enkelt og fint! Alt er kartlagt. Ingen regel med unntak.
Nei, her må jeg bare si vi har steilende motsatte meninger.
At de fleste psykiatere mener ditt og datt hindrer meg faktisk ikke i å mene det jeg mener. Så dum er jeg.
Jeg må bare spørre... HVEM har ikke det du kaller "enkelte psykopatiske trekk" en gang i livet, evt. faser, HVIS kriteriene for å være psykopat er så erkjente og vedtatte sannheter? Ærlig talt. Jeg synes det er en grei idé at noen faktisk kan være "blottet for empati" - alle er forskjellige - men jeg har også en liten "regel" (og den med like mange unntak som alt annet):
1) Kontroll over sin egen sinnstilstand
2) Kontroll utenfra over sin sinnstilstand
3) Ingen kontroll, impulsstyrt - INSTINKT!?
Hvor tror du mennesker flest hører hjemme her?
Til en viss grad mer eller mindre på de enkelte punkter, men jeg mener her å vise hvordan jeg tror "prioriteringene" foregår. Man har da som regel mest kontroll over seg selv, og kanskje vi kunne satt både 1) og 2) så tett opp mot hverandre at de kunne delt en førsteplass, der vet jeg ikke hva jeg skulle sagt, men jeg tror godt at 3) hører hjemme slikt kronologisk som det der... eller hva?
Å unnskylde psykopater for å "ikke vite", det blir for dumt. Det går ikke an å være psykopat uten å være til dels (eller mer enn det, om det så skulle vær) bevisst over det, spør du meg. Men det er tross alt bare min mening. Jeg mener at folk flest, om de er uvitne og dumme, så er de helst medgjørlige og ikke den sterke motsetning. En psykopat er vel som kjent ikke så medgjørlig, da det sant nok dreier seg mest om han/henne her i livet. Det finnes, som sagt tidligere, både "dumme" og "intelligente" psykopater, det fins jo ingen tvil at vi alle er annerledes og bedre på noe og dårligere på noe, men for å si det slik... jeg tror ikke akkurat at psykopaten hadde mestret å være en psykopat i det hele tatt om det skulle stemme slik som du fremlegger det.
Men hvor dum er jeg ikke som går i mot fagfolk - "de fleste psykiatere"?
Likevel... jeg synes bare det skurrer...